Friday, December 25, 2020

bbn3402SATU2020: MINGGU9 QUOTATION (2)

   

 MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN AHMAD MUHAMAD SAHLAN BIN BUTAI

(195131) (196032)

1. Teks asal: When someone is angry at you, just smile and ask for forgiveness.

Terjemahan Melayu: Apabila seseorang marah kepada anda, senyum sahaja dan mohonlah kemaafan daripadanya.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga saya

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu ditengah-tengah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

2. Teks asal: When you are at the lowest point in your life, just remind yourself that it will go away soon. Time heals.

Terjemahan Melayu: Apabila anda berada di titik terendah dalam hidup anda, ingatkan diri anda bahawa ia akan hilang dengan segera. Masa akan menyembuhkan.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya.

3. Teks asal: Always be kind to others.

Terjemahan Melayu: Sentiasa bersikap baik kepada orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa

“Ini Alim. Kamu beri Sulaiman. Ibu Nampak dia sedang siram pokok bunga tadi,” kata ibu sambil menghulurkan plastik yang mengandungi buah rambutan dan manggis.

4. Teks asal: Love and care for yourself first before you tend to love and care for others.

Terjemahan Melayu: Sayang dan jaga diri anda terlebih dahulu sebelum anda menyayangi dan menjaga orang lain.

Bukti: Cerita Sosial 4: Hati

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri. Alim pandai memakai kasut sekolah. Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

5. Teks asal: Say nice things, say good things and you will find happiness in life.

Teks Melayu: Katakan perkara yang baik, katakan perkara bagus dan anda akan mendapat kebahagiaan dalam hidup.

Bukti: Cerita Sosial 4: Hati
“Terima kasihh, Alim!,” kata rakan-rakan di dalam kelas.

6.      6. Teks asal: I will not judge you. I am just a normal person.

Teks Melayu: Saya tidak akan menilai anda. Saya hanya orang biasa.
Bukti: Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa
Mak Cik Timah masih memandang ke arah Alim yang berjalan masuk ke rumah. Mak Cik Timah berdoa akan kesihatan dan kesejahteraan Alim sekeluarga.
7. Teks asal: To me, you are the most precious person in the world.

Teks Melayu: Bagi saya, anda adalah orang yang paling berharga di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 5: Jiran

Selang beberapa minggu, Alim pun sihat. Semua ahli keluarga gembira. Alim sudah mula membaca buku cerita bersama abang, kakak dan adik perempuan.

8. Teks asal: When I look at you, I will smile. My love will always be with you.

Teks Melayu: Apabila saya melihat anda, saya akan tersenyum. Cintaku akan sentiasa bersamamu.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

 

9. Teks asal: Kindness will speak the truth.

Teks Melayu: Kebaikan akan bercakap benar.

Bukti: Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk

Nenek memujuk Alim. Nenek pegang tangan Alim sambil berjalan keliling rumah sambil bercerita tentang almari, katil, kerusi dapur kepada Alim.

10. Teks asal: Be a better person today and you will find happiness.

Teks Melayu: Jadilah orang yang lebih baik pada hari ini dan anda akan mendapat kebahagiaan.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untui menolong abang dan kakak. Alim belaajr untuk menolong adik perempuan di rumah.

 


No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN AHMAD (195131) Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada Prof Normaliza khususnya sebagai tenaga pengajar...