Wednesday, December 30, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(1)


                                                       MINGGU10 RESIPI (1)


                                            
              MUHAMAD HAFIZUDDIN BIN AHMAD                             MUHAMAD SAHLAN BIN BUTAI 

                                       195131                                                                             196032                    



Latke Gorengan Udara

Kentang goreng biasanya digoreng, di atas kompor, tetapi penggoreng udara di pasar sekarang adalah cara terbaik untuk menyediakan hidangan yang popular ini. Kaedah ini menghasilkan latke renyah yang boleh menjadi makanan pembuka atau makan malam. Sekiranya anda mempunyai penyembur minyak, anda boleh menggunakan minyak pilihan anda. Saya menggunakan semburan minyak alpukat yang dibeli, untuk memberikan warna coklat yang indah itu. Hidangkan dengan krim masam atau epal, jika mahu. Sejukkan sisa makanan dalam bekas kedap udara, sehingga 5 hari.



Persediaan: 30 minit

Masak: 25 minit

Jumlah: 55 minit

Hidangan: 4

Hasil : 4 sajian


Bahan-bahan

1 (16 auns) bungkusan kentang goreng cincang beku, dicairkan

½ cawan bawang cincang

1 biji telur

garam halal dan lada hitam tanah secukup rasa

2 sudu makan matzo

semburan memasak minyak ovakado


Petunjuk

 Langkah 1

Panaskan penggoreng udara hingga 375 darjah F (190 darjah C) mengikut arahan pengeluar. Letakkan sehelai kertas perkamen atau lilin.

 Langkah 2

Letakkan kentang yang telah dicairkan dan bawang cincang pada beberapa lapisan tuala kertas. Tutup dengan lebih banyak tuala kertas dan tekan untuk memerah sebahagian besar cecair.

 Langkah 3

Pukul bersama telur, garam, dan lada dalam mangkuk besar. Kacau kentang dan bawang dengan garpu. Taburkan makanan matzo di atas dan kacau sehingga bahan-bahan diagihkan secara merata. Gunakan tangan anda untuk membentuk campuran menjadi sepuluh roti selebar 3 hingga 4 inci. Letakkan roti pada kertas atau kertas lilin.

✅ Langkah 4

Semburkan bakul penggoreng udara dengan semburan memasak. Letakkan separuh roti dengan berhati-hati ke dalam bakul dan semburkan dengan lembut dengan semburan memasak.

Langkah 5

Goreng hingga keperangan dan coklat keemasan gelap di luar, 10 hingga 12 minit. (Periksa kelayakan pada 8 minit jika anda lebih suka latke yang lebih lembut.) Keluarkan latkes ke pinggan. Ulangi dengan roti yang masih tinggal, semburkan dengan semburan memasak sebelum memasak.


Nota Masak:

Serbuk roti panko boleh digunakan sebagai pengganti makanan matzo, jika disukai.

Setiap jenama penggoreng udara sedikit berbeza, jadi anda mungkin perlu menyesuaikan waktu atau suhu. Sekiranya penggoreng anda mempunyai rak, maka anda boleh menggunakan kedua-dua rak tersebut dan memasak keseluruhan bahagian pada masa yang sama.


Fakta pemakanan

Setiap hidangan:

97 kalori; protein 3.3g; karbohidrat 18.6g; lemak 6.5g; kolesterol 32.7mg; natrium 121.3mg. Pemakanan Penuh


Rujukan  : Allrecipes. (2020). Sheet Pan Sweet And Sour Chicken. Dicapai pada Disember 30, 2020 dari https://www.allrecipes.com/recipe/277453/air-fryer-latkes/

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN AHMAD (195131) Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada Prof Normaliza khususnya sebagai tenaga pengajar...